|
Aandrijfassentijd! Boven de matra as en onder de toyota as. Nou moet ik van die twee assen ééntje maken. Een matra homokineet die in het wiel gaat en een toyota homokineet die in de bak gaat. |
|
Gedemonteerd.
|
|
Zoiets moet het worden. Nu de grote verassing: de matra as past precies in de toyota homokineet! Niet te geloven dat een frans onderdeel naadloos past in een japans onderdeel! Het nylon propje wat links naast de as ligt, komt uit de matra homokineet en moet nu in de toyota homokineet komen. Dit moet het stalen kogelkorf in het midden van het buitendeel houden. |
|
Aan de achterkant van de nylon prop heb ik een bout bevestigd.
|
|
En binnenin geboort en getapt en daar de nylon prop in gezet met locktite.
|
|
Resultaat: Een prachtige as op de juiste lengte met nieuwe hoezen.
|
|
De rechter aandrijfas is een stuk lastiger.
Dit gedeelte moet half toyota en half matra zijn.
Die moet dus in het midden aan elkaar gelast worden.
De as moet daarna wel perfect recht zijn, anders gaan de lagers eraan.
|
|
De slijptol erin.
|
|
De broer van de buurman van mijn broer is een "mannetje die je as kan lassen".
Hij werkt bij stork en is een hoogheid op las en draaigebied.
Hij heeft de uiteindes in een platte punt geslepen (niet rondom maar twee kanten afslijpen)
een zogenaamde X-las. De assen zijn in een hoekprofiel ingeklemt.
Dus niet in de draaibank want als een as kromtrekt tijdens het lassen hou je dat toch niet tegen.
(en als je last op een draaibank dan gaat de stroom naar de massaklem door de lagers van de bank heen
en dat is niet fijn) Voor het lassen gebruikt hij electrodes met een hoog nikkelgehalte.
Als je namelijk migt met gewoon draad dan "hecht" dat niet goed met de as en kan de las breken. Hij legt steeds één las en dan in de draaibank om met een meetklok de kromtrekking te meten. En dan bepalen hoe de volgende las gelegt wordt. Na elke las tikt ie tegen de las om er wat spanningen uit te halen. Toen de as helemaal volgelast was werd de as "strategisch" afgekoeld om zo nog iets de rechtheid te beinvloeden. Toen nog een paar uitgedokterde klappen met de hamer en nog iets strategisch verhitten/afkoelen en voila! Een as |
|
En dan ziet het er zo uit.
|
|
Zonder woorden.
|
|
De carburateur zit erop met allerlei benzine en vacuumslangen voor ontsteking,
koplampen, rembekrachtiging en caerterdamp.
Wordt er niet mooier op zo. Het rivella flesje is voor de tweetakt olie.
|
|
Zoiets moet de uitlaat worden. Een carjoy demper met een ouwe tussendemper uit de mazda.
Een wankelmotor maakt meer uitlaatgeluid dan een gewone motor, dus vandaar de tussen demper.
|
|
Het uitlaatspruitstuk wordt nog aardig gecompliceerd.
Ik heb een framemal gemaakt wat de "obstakels" van de auto weergeeft.
Zoals aandrijfas, achterschot en kofferbakbodem.
Aan de flens moeten twee 1,3/4" pijpen komen die bij mijn hand samenkomen.
Die twee pijpen moeten overal omheen kringelen.
Met deze mal laat ik een spruitstuk maken bij Co Oskam.
|
|
Het spruitstukje is binnen.
Niet geheel naar tevredenheid, want de diameter is nogal versmalt in de bochten.
En het laswerk is niet zo mooi. Maar ik moet het maar hiermee doen.
|
|
Spruitstuk met tussendemper
|
|
Probleempje. Eén van de uitlaatpijpen loopt vlak langs een koelslang.
De koelslang kan niet verlegd worden dus moet de slijptol maar in het spruitstuk.
Eén pijp iets verlengt bij de flens. Te zien bij vorige foto.
|
|
Om de koelslang nog meer te beschermen heb ik een hitteschiltje gemaakt
en het spruitstuk ingewikkeld met hittetape.
Scheelt ook weer warmteontwikkeling in de motorruimte.
De lambdasensor zit er ook alvast in.
|
Maart 2007 |
Starten maar! Met dank aan Oscar.
Zonder zijn hulp had ik niet het spruitstuk eronder gekregen. En de juiste kabels op de juiste bougies...
|
|
En zo ziet het resultaat eruit.
|
|
Zonder woorden.
|
|
Let op de zelfgemaakte oliedop. Gedraait uit massief aluminium.
|
|
En als kers op de taart.
|