Inbouw injectie



Omdat er geen vermogen is bij hoge toerentallen, omdat ik niets verkeerd zie aan de carburateur, omdat de carburateur scheef staat, omdat het een uitdaging is, omdat het leuk is, omdat er toch al megasquirt aanwezig is in de auto, omdat ik wel van onlogische dingen hou...

tekst

Dit is een spruitstuk voor een weber dcoe carburateur. Hierin ga ik de injectoren maken.


tekst

Twee injectoren die verticaal in de luchtstroom spuiten.


tekst

Op amerikaanse ebay heb ik een paar aluminium injector houders gekocht.


tekst

De injectorhouders soldeer ik op het spruitstuk met behulp van aluweld en lumiweld. Er moet flink wat warmte in het spruitstuk gebracht worden. Eerst warm ik het voor in een oven, en daarna blaas ik met een verfstripper hete lucht erdoor en tegelijkertijd met twee branders verder verhitten. Tot het alu 380'c is. Dan smelt de lumiweld staven en soldeer ik de houders aan het spruitstuk vast.


tekst

Dit wordt een gasklep box. Ook in elkaar gesoldeert


tekst

De gasklep komt van een opel. (ebay engeland) Ik heb voor deze gasklep gekozen omdat deze een lekkere grote gasklep heb en een tweede kleine. Die tweede kleine klep lijkt me gunstig voor het afstellen van stationair en lage toerentallen.


tekst

De fuelrail gemaakt van 12mm koper waterleiding. In de knietjes en T-stukken heb ik 1/8 schroefdraad draad getapt en zo zijn de aansluitingen gemaakt met de injectorhouders en slangenpilaren.

De drukregelaar komt van duitse ebay.


tekst

Van amerikaanse ebay heb ik een brandstofpomp en twee injectors gekocht. Het is ongelofelijk hoeveel geld het scheelt om in het buitenland spullen te kopen. In nederland zou het me 10x zo veel kosten. De injectoren zijn erg groot. 640cc/min Dat is zo'n 3x groter dan de gemiddelde injector. Ik heb die waarde gekozen omdat het eerste model rx-7 met injectie ook maar twee injectoren hadden met dezelfde waarde.


tekst

Op deze opel gasklep zit normaal gesproken een luchtfilterkast. Daar heb ik niets aan. Op duitse ebay heb ik een irmsher luchthoorn gekocht. Hij is wel erg rood...

Achterop de gasklepbox zit een versneld-stationair-klep met een koelwaterhuis. De klep wordt opgewarmt door de koelwaterhuis, en in het huis zit de watertemperatuur sensor. Deze delen zijn afkomstig van de peugeot motor, die vroeger in mijn matra zat.


tekst

Ingebouwd in de auto!
Links bovenin zit de brandstofpomp. In de luchthoorn zit de lucht temperatuur sensor. De gasklep bediening is ook zichtbaar. (dat had wel wat hoofdbrekens gekost)


tekst

De bedrading zit supernetjes! (tsja, dat is mijn vak)


tekst

En dan maar eens starten.

En dat viel vies tegen! Hij starte vlot, dat wel. Maar ik moest er wel erg veel benzine inspuiten om hem aan de praat te houden. Daarbij liep hij erg onregelmatig. De lambda meter danste alle kanten op. Als ik iets gas gaf, dan is het helemaal drama. Lambda meter sloeg uit naar veel te arm-rijk-arm-rijk.. Wat ik ook probeerde aan instellingen, ik kon hem stationair niet goed krijgen. Verder tunen heeft geen zin, als stationair al niet lukt. Geen idee waarom dit niet lukt. Dus de carburateur is weer terug gezet....

Inmiddels heb ik wel een idee waarom dit mislukt is. De injectoren spuiten deels tegen de binnenwand van het spruitstuk aan. En vanwege de gasklephuis staan de twee inlaten met elkaar in verbinding, waardoor de lucht in het ene kanaal iets omhoog gezogen wordt als het andere kanaal staat te zuigen. De inspuiting gebeurt kan dan gebeuren in stilstaande of zelfs teruglopende lucht. Ik denk wat met twee apparte gaskleppen het wel (veel) beter moet gaan. En ik moet controleren of de inspuiting inderdaad tegen de binnenwand spuit.

Maar dat doe ik wel als ik weer wat frisse moet heb, of wellicht geen injectie, maar de carburateur verbouwen? LPG? En eigenlijk moet ik ook eens de uitlaatspruitstuk opnieuw maken.

Home