PREPARATIE


Mei 2006



tekst


Dit is em dan. De machtige mazda RX-7 FB uit 1983. Met de 12A 2 schijfs wankelmotor. Deze auto heb ik in 2004 van de sloperij gekocht. De matra was toendertijd mijn dagelijkse auto, maar omdat ik toen bezig was met de 1900 inbouw, had ik tijdelijk ander vervoer nodig. Dat werd dus de mazda. Ik heb er een jaar met erg veel plezier in gereden. Vooral het karakter van de wankelmotor sprak me erg aan.

Toen de matra eindelijk klaar was met de 1900 inbouw, vond ik het eindresultaat wat tegenvallen, nu ik de mazda gewend was.


tekst

De apk van de mazda was inmiddels verlopen en de auto was te slecht voor nieuwe apk. De mazda werd weggezet. Inmiddels begon het te spoken in mijn hoofd. Zou de wankelmotor in de matra passen? Geheel vrijblijvend eens de rolmaat gepakt en de motor opgemeten. Dat lijkt wel te gaan passen.


tekst

Met broertje Hans en een geimproviseerde motortakel de motor eruit gehaald.


tekst

Dit is em dan.


tekst

Het restand is niet meer nodig en gaat terug naar de sloperij.


tekst

Probleempje: de wankelmotor zat in de mazda in lengterichting en moet in de matra dwars komen. Er moet dus een dwarse versnellingsbak aan. En die bestaat niet. Mazda heeft geen dwarse bak die eraan past. Er moet dus een "vreemde" bak aan gekoppelt worden middels een adapterplaat. Die bak moet aan een paar eisen voldoen. Het koppelingshuis moet groot genoeg zijn om het grote mazda vliegwiel te huizen en de startmotor moet op de bak gepositioneerd zitten i.p.v. naast de motor. Een 1.6 bak of een 2.2 bak zijn jammer genoeg daarom niet geschikt. Ik had twee opties: Citroen CX 2.5 bak of een toyota celica 2.0 bak. De citroen bak heeft als voordeel dat het grotendeels hetzelfde is als een orginele matra bak. Maar de koppelingsarm en de startmotor zaten erg ongelukkig, dus werd het de toyota bak.


tekst

De citroen bak kan naar oud ijzer.


tekst

Met de toyota bak gaan we verder. Deze bak heb ik gekregen via het celica forum. Het zou totaal versleten zijn. Ideaal dus om mee te experimenteren. Niet gehindert door enig verstand van zaken haalde ik de bak open. Wat ik daarin aantrof zag er eigenlijk wel erg goed uit. Ik zag nergens slijtagesporen. Deze bak wordt dus de definitieve bak. De gehele inhoud heb ik eruit gehaald.


tekst

Een "mannetje met een draaibank" heeft deze as gemaakt in ruil voor wat haringen. Die as komt in de versnellingsbak te zitten en de uiteinde past in het vliegwiel. Zodoende kan ik de bak centreren op de adapterplaat.


tekst

Zo dus.


tekst

Een "mannetje met een waterjetsnijder" heeft in ruil voor wat gevulde koeken een ijzeren ring gemaakt. Die gaat als experimentele adapterplaat dienen.
Blok en bak zitten nu aan elkaar vast.


tekst

Dáár moet ie straks in!



tekst

Dit is de orginele 1600 motor. Ik wil dat de wankelmotor op precies dezelfde manier in de auto komt te hangen als de orginele motor. Aan de orginele chassispunten dus. Geen gelas en geslijp aan mijn auto! Ik heb op de orginele motor een framepje gemaakt dat op alle ophangpunten aansluit. En een markering van het differentieel, want dat wordt het referentiepunt. Met dit framepje ga ik op de wankelmotor nieuwe ophangpunten maken.


tekst

Met het referentiepunt aan de dif komt het framepje zo uit. Rechts bij de dynamo komt een ophangpunt en links boven de bak komt een ophangpunt. En onderaan een ophangpunt.
Als ik dit zo maak, hangt straks de dif precies dezelfde plaats als een orginele motor. Dan weet ik zeker dat de aandrijfassen goed lopen. Bij de 1900 motor zat de motor niet goed waardoor de assen een te scherpe knik maken. Dat wil ik nu absoluut voorkomen en op deze manier speel ik op safe.

Vervolg

Home