|
Hier komt dus een ophangpunt.
Het enigste "vlees" waaraan ik dat kan maken zijn de 4 ophangbouten helemaal onderaan.
Dat moet dus een lange beugel worden die om de poelies heen gaan.
|
|
De bak ophangpunt wordt eenvoudig. Vlakbij zitten de ophangbouten in de bak.
Appeltje-eitje.
|
|
De onderste motorsteun komt zo'n 10 cm opzij vanaf de adapterplaat.
Daar verzin ik nog wel wat voor. |
|
De aandrijfas wordt nog trickie. Het loopt vlaklangs de uitlaatpoorten.
Nog trickier wordt het lager.
Waar het lager moet komen is op een extreem ongelukkige plaats.
Er zit geen "vlees" in de buurt. Vlak erachter zit het oliepompje.
De as wat opzij verschuiven wil ik persé niet, want zoals het nu is, zijn de aslengtes orgineel.
|
|
Met behulp van autocad en MDF ben ik aan het ontwerpen geslagen voor de linker motorsteun
en een plaats voor het lager van de aandrijfas.
|
|
Versie 1 van het aslager: een industrieele lagerblok. Afgekeurd. Te lomp en bovendien kan ik het lager niet goed positioneren. |
|
Versie 2 van het aslager: een industrieele flenslager. Afgekeurd. Het zou dan met afstandbusjes gemonteerd moeten worden.Te fragiel |
|
Versie 3 van het aslager: een lager in een zelfgemaakt houder. Vrij omslachtig met een extra verbindingsbrug van de motosteun over de oliepomp naar de cilinderwand. In de cilinderwand moet dan ook nog geboort en getapt worden om het te bevestigen. Er is nog een versie 4 en dat is als versie 3, maar dan rechtstreeks aan de ophangsteun gemonteerd. Maar hierbij moet de as wat verschuiven. En er is zelfs nog een versie 5 en dat is een steun waaraan de lagersteun van de 1600 aan past. |
|
Na wat geautocad is dit het resultaat. De contouren van de adapterplaat,
de linker motorsteun, een flens voor de uitlaat en diverse versies van de aslager.
Hiermee ben ik naar snijtech in Joure gegaan. Dat is een "mannetje met een lasersnijder".
|
|
Een paar kilo staal 12mm dik.
|
|
De adapterplaat nadat ik er gaten in heb geboort. Het hapje uit de plaat linksboven is om ruimte te geven aan de koppelingscilinder. |
|
De linker ophangsteun met versie 4 van het lager.
|
|
En versie 2, 3 en 5.
Ik wil versie 3 gaan gebruiken maar voor de zekerheid heb ik de andere
versies ok laten maken voor je weet het maar nooit...
|
|
De adapterplaat wordt met verzonken M10 fijn schroefdraad vastgemaakt.
Probeer zulke bouten maar eens te vinden! Zelf maken dus.
|
|
Dit is een toyota koppelingsplaat die in het mazda drukgroep moet komen. Past net.
|
|
De koppelings arm die de drukgroep indrukt, scharniert op dit pennetje.
Het pennetje heb ik wat naar buiten moeten doen met wat ringetjes om zo een goede
positionering te krijgen van de arm.
|
|
De versnellingsbak zou erg slecht zijn, maar de binnenkant zag er erg goed uit.
Ik heb alle syncromes ringen vervangen en ook wat lagers.
Ik was eerst van plan om deze bak op te offeren voor de wetenschap en dan later een goeie te kopen,
maar dat doen we dus niet. Scheelt weer. Nu wordt het eens tijd om te gaan proefpassen in de matra. Dat heb ik nog niet gedaan, want ik wou de matra zo lang mogelijk rijbaar houden. En tot nu toe heb ik het project zo vrijblijvend mogelijk gehouden. Er rekening mee gehouden dat het niet gaat lukken... |